Dla dzieci:
Połóż się wygodnie na trawie i przenieś swoją uwagę na oddech. Zauważ, jak powietrze wchodzi i wychodzi przez twój nos. A teraz skieruj uwagę na swój brzuch. Czy podnosi się i opada?
Następnie zamknij oczy
Czy zauważasz dźwięki wokół siebie? Może jest to szum wiatru? A może ptaki lub inne zwierzęta? Są ciche czy głośne? Pobądź z nimi przez chwilę.
Gdy twoje myśli gdzieś powędrują, po prostu wróć do słuchania dźwięków.
Gdy będziesz gotowy/a, delikatnie otwórz oczy
Gratuluję! Tym razem twoim przyjacielem został głos lasu. Jak następnym razem tu wrócisz, od razu przywita cie u swego progu wystarczy zatrzymać się, zamknąć oczy i wsłuchać się…
Dla rodziców
Zmysł słuchu rozwija się stopniowo. Dziecko zaczyna lepiej różnicować dźwięki od 6 miesiąca ciąży. To wtedy najlepiej rozpoznaje głos swojej matki. Jeśli zaś tata chciałby, by dziecko lubiło i poznawało jego głos po urodzeniu, powinien mówić do „brzucha” od około 7 miesiąca ciąży
Dzieci uwielbiają muzykę
Potrafią nawet rozpoznać utwory, które słyszały w łonie matki!
Jedyną muzyką, która przy okazji słuchania poprawia koncentrację uwagi, jest muzyka klasyczna
Wystarczy posłuchać jej kilkanaście minut dziennie! Na początek polecam „Mozart dla dzieci”.
Stymulacja słuchowa jest ściśle powiązana z rozwojem mowy. Dziecko najszybciej nauczy się rozumienia wtedy, gdy słowa będą z czymś bezpośrednio połączone np. z obrazkami, przedmiotami, osobami, wydarzeniami, zachowaniami czy uczuciami. Kluczowe jest, aby podczas mówienia czy opowiadania patrzyć się wprost na twarz dziecka.
Także śpiewanie może pomoc w rozwijaniu funkcji werbalnych. Aby dziecko mogło skorzystać z niego jak najlepiej, śpiewaj tak, by widziało twoją twarz i usta. Będzie to wspaniała zabawa, a jak wiesz, dziecko będąc w dobrym humorze, uczy się najszybciej.
Gdy zauważasz, że twój maluch:
– wykazuje nadwrażliwość na pewne, określone dźwięki (np. płacze, zatyka uszy, chce uciec z danego miejsca, zaczyna sam hałasować, gdy wokół robi się za głośno),
– ma opóźniony rozwój mowy,
– wydaje się, że nie rozumie co się do niego mówi,
– nie zawsze reaguje na sygnały werbalne,
– przebył zapalenie ucha,
to po wykluczeniu trudności laryngologicznych, udaj się do neurologopedy. Być może będzie dla niego wskazane przeprowadzenie treningu słuchowego. Tym obszarem zajmują się terapeuci danych metod (Johansena, Tomatisa, Warnkego itp).
Ty znasz swoje dziecko najlepiej. Bądź na niego uważna/y, kieruj się swoją intuicją.
Pamiętaj, że małe dzieci mają najbardziej plastyczny mózg, dlatego wszystko co zrobisz teraz, zaowocuje w jego przyszłym życiu. I żebyśmy się dobrze zrozumieli, nie chodzi tu tylko o ilość, a o jakość bodźców, którymi go stymulujesz!
Powodzenia!
0 Komentarzy