ikona słuchawki 504 084 282 Rejestracja

🌿 Przygoda 2 🌿 Propriocepcja

🧸Dla dzieci

Dasz radę poruszyć głaz? 💪

Potrafisz wspiąć się na skałę?🏔

Ile sekund wytrzymasz wisząc na gałęzi?🐒

Zeskoczysz z pnia drzewa na ziemię?🌳

Po ćwiczeniach usiądź wygodnie i zamknij oczy 😌 Wsłuchaj się w swój oddech… Pobądź z nim przez chwilę. Czy czujesz jak twój brzuch podnosi się i opada? Oddychaj nosem, jeszcze przez chwilę. A teraz otwórz oczy 🧘‍♂️🧘‍♀️

Jesteś gotowy na dalsze przygody? 😁

Niestety dziś pogoda nie sprzyja, ale może ktoś się nie zniechęci i wyjdzie na spacer? Ostatecznie można pobawić się w domu „na niby” i zamienić krzesło w skałę lub pień, a drążek w gałąź. 😉

🔎Dla rodziców

✏Układ proprioceptywny to drugi, bazowy dla rozwoju zmysł naszego ciała. Tak zwane „czucie głebokie” odbiera wrażenia z mięśni, tkanek i stawów. Dzięki niemu wiemy, jak ułożone jest nasze ciało w przestrzeni, gdy mamy zamknięte oczy i ile użyć siły, aby wykonać daną czynność.

✏Zmysł czucia głębokiego odgrywa kluczową rolę w rozwoju ruchowym. Noworodki zaraz po urodzeniu zaczynają go trenować poprzez częste ruszanie kończynami. Dzięki temu coraz precyzyjniej mogą łapać przedmioty, a następnie pokonywać kolejne kamienie milowe. Co ważne, badania pokazują, że im częściej leżą na brzuchu, tym lepiej rozwijają te umiejętności.

✏Rozwój ruchowy każdego dziecka jest bardzo indywidualny i odbywa się w pewnej kolejności. W pokonywaniu następnych etapów czas nie jest aż tak ważny (dwa czy trzy miesiące różnicy między rowieśnikami nie stanowi znaczenia dla ogólnego rozwoju), co sama droga do nich prowadząca. Zachęcane i motywowane dziecko zdobywa pewność siebie, co ma odzwierciedlenie w jego kolejnych etapach życia.

✏Jeśli chcesz wspomóc rozwój ruchowy swojego dziecka, daj mu możliwość eksplorowania. Obserwacje na zwierzetach pokazują, że te, które żyły na wolności, czy też miały miejsce do eksplorowania otoczenia, posiadały większy obwód głowy, a ich móżdżek był bardziej rozwinięty, od tych, które żyły w małych klatkach. Dzieje się tak dlatego, że drogi neuronalne powstające w mózgu przechodzą selekcję. Te, które są częściej bodźcowane wzmacniają się, natomiast te nieużywane zanikają.

✏Na szczęście dzieci mają do tego wewnętrzną motywację. Gdy już potrafią się poruszać, ruszają się cały czas, torując i wzmacniając powstałe już połączenia nerwowe. Ten etap rozwoju ruchowego trwa mniej wiecej do 6 roku życia. To wtedy dziecko uczy się siebie, swojej siły, precyzji, wyczucia, pokonując kolejne bariery i swoje ograniczenia. Ma to duży wpływ na gotowość szkolną, ponieważ tylko wtedy, gdy dziecko ma dobre poczucie ciała, potrafi wysiedzieć w ławce, a izolując ruchy głowy oraz ręki, potrafi nauczyć się pisania i czytania.

✏Niezależnie od wieku, trenowanie umiejętności motorycznych powinno odbywać się w dobrym nastroju. Ten czas ma być zabawą i przyjemnie się kojarzyć. Dlatego podczas aktywności ruchowych dopinguj, używając jak najmniej słowa „nie”. Twój nastrój nie jest tu bez znaczenia. Lęk i zdenerwowanie będą udzielały się dziecku, dlatego wspomagaj go w jego wygibasach poprzez asekurację, a nie zakazy.

✏Ponadto wysiłek fizyczny podnosi poziom m.in. serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za wyciszenie organizmu. Jeśli Twoje dziecko jest pobudzone i poszukuje mocniejszych wrażeń, dostarcz mu ich w kontrolowany sposób. To ureguluje jego zachowanie. Możecie siłować się, baraszkować, ciągać, przeciskać, dociskać, a także dźwigać (np. bawić się w naleśnika, udawać chód zwierzątek, ciągnąć za sznurek worek z piaskiem lub karton z książkami, turlać ciężką piłkę, przeciskać się przez poduszki i koce itp.).  Dzieci to uwielbiają, a ich układ nerwowy chce karmić się takimi bodźcami.

Wsłuchuj się w potrzeby Twojego dziecka i obserwuj, co na niego działa pozytywnie. Gwarantuję, że takie zabawy zacieśnią więzy i ulepszą Wasze relacje 😊

P. Sensorkowa

Kategorie: Nowości