metoda terapii słuchu, istotą zbliżona w wielu miejscach do metody Tomatisa. Różni się jednak sposobem realizacji procesu terapeutycznego. Odbywa się w warunkach domowych. Polega ona na słuchaniu muzyki specjalnie nagranej i odpowiednio dobranej do indywidualnych potrzeb osoby objętej terapią.
W tej terapii nie jest wymagany specjalistyczny sprzęt – wystarczą lepszej jakości słuchawki przewodowe i odtwarzacz płyt CD. Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki.
Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.
Stosowana jest w terapii osób:
– z trudnościami w rozwoju mowy, nieprawidłową artykulacją,
– z dysleksją, problemami szkolnymi,
– z ADHD,
– z zaburzoną koncentracją uwagi,
– z zaburzeniami uwagi i percepcji słuchowej,
– z trudnościami w rozumieniu i zapamiętywaniu poleceń,
– z porażeniem mózgowym,
– z nadwrażliwością słuchową,
– z wadami genetycznymi,
– z autyzmem.
Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
Pośród czynników wpływających na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się:
· wcześniactwo,
· niedotlenienie w czasie porodu,
· zapalenie opon mózgowych,
· częste zapalenie ucha,
· urazy głowy,
· genetyczne dyspozycje – dysleksja.
W konsekwencji pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny.
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
– Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
– Czytanie,
– Rozumienie mowy,
– Artykulację,
– Komunikację,
– Samoocenę,
– Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
– Utrzymanie równowagi,
– Koordynację ruchów,
– Motorykę.
Widoczne są również efekty w nauce języków obcych:
– krótszy czas nauki,
– polepszenie akcentu,
– płynność wypowiedzi,
– poprawa rozumienia języka
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych – Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.
Zaletą tej metody jest:
– jej dostępność – możliwość wykonywania jej w domowych warunkach, zwłaszcza w przypadku osób mieszkających daleko od ośrodka terapeutycznego,
– możliwość łączenia tej metody z innymi formami terapii jakimi jest objęte dziecko,
– odbywanie jej w warunkach zacisza domowego, optymalnych dla rozwoju dziecka
– koszty rozłożone w czasie
W trosce o jakość terapii mogą Państwo sprawdzić, czy terapeutka – Monika Hełmecka widnieje na oficjalnej stronie metody Johansena IAS:
http://www.johansen-ias.pl/index.php?page=4
Obecność na oficjalnej stronie metody Johansena, jest dla Państwa potwierdzeniem kompetencji terapeuty.